چاپ مقاله علمی پژوهشی

چاپ مقاله علمی پژوهشی:

منظور از چاپ مقاله علمی‌پژوهشی، چاپ مقاله در مجله علمی‌پژوهشی است. مجله علمی‌پژوهشی به مجله ای گفته می شود که در لیست مجلات تایید شده دو وزارت علوم و وزارت بهداشت، باشد و از طریق لینک و پرتال نشریات علمی وزارت علوم (journals.msrt.ir) قابل مشاهده باشد. البته تا سال 1397 واژه علمی‌پژوهشی اعتبار داشت. وزارت علوم در تاریخ 09/02/1398 طی بخشنامه شماره 25685/11، واژه علمی‌پژوهشی را ملغی و به جای آن واژه مجلات علمی را برگزید. تصویر متن مربوطه:

طی بخشنامه شماره 25685/11، واژه علمی‌پژوهشی را ملغی و به جای آن واژه مجلات علمی را برگزید.
The scientific research paper1

در حال حاضر (تیر 1402) دانشجویان دکتری گروه‌های علوم‌انسانی، پایه و پزشکی دانشگاه آزاد، برای اخذ مجوز پیش‌دفاع موظف به ارائه اکسپت یک مقاله علمی‌پژوهشی مستخرج از رساله و برای اخذ مجوز دفاع نهایی موظف به اکسپت دو مقاله علمی پژوهشی و چاپ حداقل یکی از این دو مقاله هستند. برای دانشجویان دکتری دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی (وزارت علومی)، اکسپت و چاپ یک مقاله برای دفاع رساله دکتری کافی است. در گروه‌های مهندسی، یکی از این دو مقاله باید نمایه علمی‌پژوهشی و دیگری isi jcr q1  تا q4 و یا scopus sjr q1, q2 باشد.

برای رشته‌های پزشکی و گرایش‌های مرتبط، لیست نشریات مورد تأیید وزارت بهداشت را می‌توان از این لینک دریافت کرد: 

لینک دانلود

اکسپت و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی در کمترین زمان  

همان‌طور که احتمالاً شما هم تجربه کردید، پروسه اکسپت و چاپ مقالات در مجلات علمی‌پژوهشی، معمولاً طولانی و بیشتر از چند ماه می‌شود که گاهی این زمان به سال هم کشیده می‌شود. طولانی‌شدن فرایند بررسی، داوری و اکسپت مقاله در مجلات علمی‌پژوهشی، مسئله‌ای ناخوشایند و نامطلوب بخصوص برای نویسندگان مقالات هست. با طولانی‌شدن روند داوری و اکسپت مقاله در مجلات علمی‌پژوهشی، چندین مشکل به وجود می‌آید:

اکسپت و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی در کمترین زمان

مشکل اول، عدم امکان ارسال یک مقاله به طور هم‌زمان در دو یا چند مجله است. نویسندگان در زمان سابمیت مقاله، متعهد می‌شوند تا زمانی که مقاله در مجله موردنظر در حال بررسی است، مقاله را به هیچ مجله دیگری ارسال نکنند. در واقع ارسال هم‌زمان یک مقال به دو مجله یا بیشتر، تخلف محسوب می‌شود و درصورتی‌که مجلات به این نکته، پی ببرند، نویسندگان را در لیست سیاه خود قرار می‌دهند. لذا اولین مشکل، همین است که نویسنده تا تعیین تکلیف مقاله در مجله، نمی‌تواند شانس خود را برای دیگر مجلات امتحان کند و قطعاً هر نویسنده، برای اکسپت و چاپ مقاله خود هدفی دارد که این هدف، هم محدودیت زمانی دارد.

مشکل دوم، کاهش میزان اعتبار و استناد به نتایج مقاله‌ای است که مشمول زمان زیادی از سال‌های مربوط به داده‌های آن شده است که در برخی رشته‌ها نظیر: علوم اقتصادی و مالی و حسابداری بیشتر مشهود است. با طولانی‌شدن پروسه داوری، اعتبار داده‌های مربوط به متغیرها که طی دوره زمانی مشخص جمع‌آوری شدند، زیر سؤال می‌رود درواقع زمانی مقاله چاپ می‌شود که دیگر داده‌ها قدیمی شده و نمی‌توان به نتایج مقاله، استناد کرد. گاهی دیده شده مقاله زمانی چاپ می‌شود که داده‌ها مربوط به 5 سال قبل از تاریخ چاپ هستند.

مشکل سوم، تحمیل هزینه‌های زمانی و اقتصادی به نویسندگان مقالات هست. سهم کثیری از نویسندگان متقاضی اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی‌پژوهشی، دانشجویان دکتری دانشگاه‌های آزاد و دولتی هستند که برای کسب مجوز پیش‌دفاع و دفاع، ملزم به ارائه پذیرش و چاپ یک تا 3 مقاله علمی‌پژوهشی هستند. با طولانی‌شدن روند بررسی و اکسپت مقاله، دانشجو فرصت شرکت در پیش‌دفاع که در هر سال تنها چند دوره محدود برگزار می‌شود، را از دست می‌دهد و مجبور به تمدید ترم و شهریه و هزینه‌ها و استرس‌ها و مشکلات ناشی از طولانی‌شدن روند تحصیل می‌گردد.

بنابراین همگی چه نویسندگان مقالات، چه داوران و چه اعضای هیئت تحریریه مجلات علمی پژوهشی، در این نکته که طولانی‌شدن پروسه داوری و اکسپت و چاپ مقاله، به نفع هیچ طرفی نیست، متفق النظر هستند. خوشبختانه جدیدا، با درک این مشکل هم از سوی نشریات و هم از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت، شاهد تلاش هایی برای کوتاه نمودن زمان داوری و اکسپت و چاپ مقالات هستیم. تا جاییکه وزارت علوم در پروسه ارزیابی نشریات و تعلق گرید علمی به آنها، زمان داوری، اکسپت و چاپ را هم بعنوان یک معیار منظور نموده است و این، انگیزه زیادی به مجلات برای کاهش هرچه بیشتر این دوره زمانی داده است. مطالعه الگوی مجلات خارجی معتبر نشان می‌دهد که بهترین حالت زمانی است که مجله، چنانچه مقاله را در اسکوپ خود نمی داند و یا به هر دلیل دیگر، کلاً قصد رد مقاله را دارد، در عرض کمتر از 1 هفته، این قضیه را اعلام کند و چنانچه مقاله، به پروسه ارزیابی مجله وارد شود و برای داوران ارسال گردد، نهایتاً ظرف مدت 2 ماه، ریوایزها انجام شده و مقاله تعیین تکلیف شود.

خوشبختانه مجلات علمی‌پژوهشی داخلی نیز به این سمت سوق داده شده‌اند و در بخش JOURNAL INFO شاهد ارائه زمان‌های داوری، اکسپت و چاپ هستیم.

در مؤسسه ایران isi، تلاش شده است زمان بررسی تا صدور پذیرش و سپس چاپ مقاله به حداقل ممکن برسد. این عمل از طریق شناخت کامل بر الگو و سیاست‌های مجلات و باتجربه در عرض سال‌های متمادی حاصل شده است. در بسیاری از رشته‌های علوم‌انسانی، زمان داوری تا اکسپت مقاله به یک ماه تقلیل داده شده است. در رشته‌های فنی مهندسی این زمان کمی بیشتر ولی نهایتاً ظرف مدت 2 ماه است. یعنی کلیه کارهایی که مؤسسه قبول می‌کند ظرف مدت نهایتاً 2 ماه به نتیجه می‌رسند و از این طولانی‌تر نمی‌شود.

به‌غیراز زمان اکسپت، زمان چاپ نیز مهم است بخصوص برای دانشجویان دکتری که در دانشگاه آزاد برای اخذ مجو دفاع نهایی، می‌بایست حتماً یکی از مقالاتشان در مجلات علمی‌پژوهشی وزارتین، به چاپ هم رسیده باشند و کلاً دانشگاه‌ها مقالات دانشجویان را با این شرط می‌پذیرند که فاصله زمانی بین پذیرش تا چاپ، بیشتر از 18 ماه نشود و این مورد نیز در ایران isi رعایت می‌شود و در بیش از 90 درصد کارها، فاصله زمانی اکسپت و چاپ بین 3 تا 6 ماه است.

در نهایت در مورد اکسپت و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان، می‌توانیم با افتخار و بر اساس تلاش‌های شبانه‌روزی و تجربه ۱۶ساله در این حوزه، این اطمینان را به دانشجویان و محققان عزیز بدهیم که اکسپت مقالات بین 1 تا نهایتاً 2 ماه اخذ می‌شود و چاپ هم خیلی سریع و نهایتاً تا  6 ماه بعد اکسپت خواهد بود.

مدت‌زمان پذیرش و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی چقدر است

مدت‌زمان پذیرش و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی چقدر است؟  

مدت‌زمان پذیرش و چاپ یک مقاله علمی‌پژوهشی متغیر و به عوامل متعددی بستگی دارد. این مدت‌زمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در حال حاضر، ظرفیت پذیرش مقاله در مجلات علمی‌پژوهشی وزارتین نسبت به مقدار مقاله‌ای که به این مجلات ارسال می‌شود بسیار محدود و ناچیز است و تناسب منطقی بین عرضه و تقاضا در این حوزه وجود ندارد.

از طرفی الزام برخی دانشگاه‌ها و نهادها برای چاپ مقاله (الزام چاپ دو مقاله برای اخذ مجوز پیش‌دفاع و دفاع رساله دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد، الزام چاپ یک مقاله وزارتین برای دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه‌های دولتی)، این فضا را رقابتی نموده و شرایط را سخت‌تر کرده است و چیزی کمتر از 20 درصد از مقالات ارسالی به نشریات علمی‌پژوهشی وزارتین، به مرحله پذیرش و چاپ می‌رسند و همین 20 درصد نیز روند زمان‌بر و دشواری را طی می‌کنند.

البته  اخیراً و با دستور وزارت علوم، نشریات علمی‌پژوهشی ملزم به کوتاه‌تر نمودن پروسه ارزیابی مقالات شده‌اند و زمان حدودی داوری تا اکسپت را نیز در بخش راهنمای نویسندگان یا مشخصات ژورنال، ارائه می‌کنند تا نویسندگان قبل از ارسال، تقریبی از زمان‌پذیرش و چاپ داشته باشند. تلاش مجلات برای کوتاه‌تر نمودن فرایند داوری و پذیرش تا 2 ماه از زمان ارسال هست.

 بنابراین زمان‌پذیرش و چاپ یک مقاله علمی‌پژوهشی ممکن است از چند ماه تا چند سال متغیر باشد و به موارد زیر بستگی دارد:

مجله موردنظر: مجلات مختلف ممکن است زمان‌های مختلفی برای پذیرش و چاپ مقالات داشته باشند. مجلات با عامل تأثیر بالاتر یا مجلاتی با روند ارزیابی سریع‌تر ممکن است زمان‌پذیرش کوتاه‌تری داشته باشند.

نوع مقاله: نوع مقاله نیز می‌تواند تأثیری بر زمان‌پذیرش داشته باشد. معمولاً مقالات اصلی (Original Research) بیشترین زمان را برای پذیرش دارند، درحالی‌که مقالات کوتاه (Short Communications) یا مقالات نظری (Review Articles)  سریع‌تر پذیرش شوند.

داوری و اصلاحات: مرحله داوری مقاله نیز به مدت‌زمان پذیرش اضافه می‌کند. زمانی که مقاله برای داوری ارسال می‌شود، زمان معمولاً برای دریافت نظرات داوران و اصلاحات موردنیاز تا زمان‌پذیرش نهایی طول می‌کشد.

نویسندگان و تیم تحقیقاتی: تعداد نویسندگان و تعداد افراد در تیم تحقیقاتی نیز می‌تواند تأثیری بر زمان‌پذیرش داشته باشد. مقالات با تعداد نویسندگان بیشتر ممکن است زمان بیشتری برای بررسی و اصلاح داشته باشند.

سیاست‌های مجله: هر مجله علمی ممکن است سیاست‌های مختلفی در مورد مدت‌زمان پذیرش و چاپ داشته باشد. برخی مجلات اعلام می‌کنند که چقدر زمان طول می‌کشد تا به مراحل مختلف پیشروی کنند.

بنابراین، افرادی که برای ارائه نامه پذیرش و یا چاپ مقاله علمی‌پژوهشی خود، ددلاین و فرصت مشخص و محدودی دارند، باید از ماه‌ها قبل به فکر باشند و باتوجه‌به عدم‌قطعیت و وجود شانس کم چاپ آن هم در زمان طولانی و لزوم ارسال دوباره و چندباره مقاله با مجلات مختلف، شاید این کار نیاز به چند سال ارسال و تکرار دارد. به‌عنوان‌مثال دانشجویان دکتری  برای اخذ مجوز دفاع، نیاز به ارائه پذیرش و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی دارند. پیشنهاد ما برنامه‌ریزی نگارش مقاله هم‌زمان با شروع کار رساله هست تا در زمان مناسب بتوانند با اخذ نامه پذیرش، مجوز پیش‌دفاع و دفاع را گرفته، مشمول هزینه‌های اضافی و تمدید ترم و شهریه و ازدست‌رفتن فرصت‌های آتی نشوند.

کوتاه‌تر نمودن فاصله زمانی پذیرش و چاپ مقالات در مجلات علمی‌پژوهشی، از خدمات مهم و ارزشمند ایران isi هست. در این مجموعه باتکیه‌بر تجربیات ۱۵ساله و شناخت مجلات و تکنیک‌های انحصاری، این نوید را به دانشجویان و محققان عزیز می‌دهیم که در پلن فوری و تضمینی پذیرش و چاپ، زمان‌پذیرش را تا یک ماه تقلیل داده‌ایم. بالتبع زمان چاپ هم کوتاه‌تر شده و نهایتاً در ایشو یا شماره‌ای از مجله که در پیش رو هست، مقاله چاپ می‌شود و این بین 1 تا 4 ماه پس از اخذ پذیرش مقاله است.

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد زمان‌پذیرش در مجله موردنظر، به راهنمای نویسندگان و سایت مجله مراجعه کنید و از تماس با تحریریه مجله درخواست اطلاعات بیشتر کنید. همچنین برای اطلاع از خدمات ایران isi از پلن فوری و تضمینی پذیرش و چاپ مقالات علمی‌پژوهشی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مجله علمی پژوهشی مرتبط

چگونه مجله علمی‌پژوهشی مرتبط با مقاله خود پیدا کنیم؟ 

لیست مجلات علمی از سامانه‌های مختلفی قابل‌مشاهده است. مرجع اصلی مجلات علمی وزارت علومی سایت وزارت علوم و مرجع اصلی مجلات علمی وزارت بهداشت نیز سایت وزارت بهداشت است. اما سامانه jref.ir که وابسته به پایگاه سیویلکا هست، مرجعی کامل‌تر و مشتمل بر مجلات علمی‌پژوهشی، مجلات علمی‌ترویجی و مجلات معتبر خارجی است و آمار مفیدی از نشریات و انتشاردهنده آنها ارائه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در افزایش شانس موفقیت پذیرش و چاپ مقاله مطرح هست، ارسال مقاله به مجله درست و در حوزه موضوع مقاله است. بیش از 70 درصد مقالات، چند روز پس از سابمیت به دلیل عدم همخوانی موضوع مقاله با اسکوپ و محتوای مجله رد می‌شوند.

در مقاله پیداکردن مجله معتبر برای چاپ مقاله، توضیحاتی در ارتباط به پیداکردن مجله علمی مرتبط با مقاله ارائه شده است. یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌های یافتن مجلات علمی‌پژوهشی مرتبط با موضوع مقاله این است که در موتورهای جستجو از جمله گوگل، کلمات اصلی مقاله را + مجله علمی‌پژوهشی؛ سرچ کنیم و نتیجه، مرتبط‌ترین مجلات علمی‌پژوهشی در حوزه مقاله شما خواهد بود.

در ادامه چند مرحله مهم برای انتخاب مجله مناسب برای مقاله‌تان آمده است:

مشاهده و بررسی مقالات مشابه: برای پیداکردن مجلات مناسب، به مقالات مشابه خود در پایگاه‌های داده علمی معتبر مراجعه کنید. این مقالات در مجلات مشخصی منتشر شده‌اند که با موضوع مقاله‌تان مرتبط هستند.

استفاده از پایگاه‌های داده علمی: پایگاه‌های داده معتبری مانند PubMed، IEEE Xplore، Web of Science، Google Scholar و Scopus را برای جستجوی مقالات مشابه و مجلات مرتبط با موضوع خود استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و فیلترهای مختلف، می‌توانید مجلات مرتبط را پیدا کنید.

استفاده از ابزارهای یافتن ژورنال: برخی از سامانه‌ها مانند “Journal Finder” و “Journal Suggester” که در برخی پایگاه‌های داده علمی موجود هستند، به شما کمک می‌کنند تا مجلات مناسب را برای ارسال مقاله خود پیدا کنید. این ابزارها بر اساس موضوع مقاله و ویژگی‌های دیگر مشابه مقاله‌تان مجلات پیشنهاد می‌دهند.

مطالعه راهنمای نگارش مجله: هر مجله علمی دارای یک راهنمای نگارش (Author Guidelines) است که شامل اطلاعات مربوط به فرمت مقالات، اندازه تصاویر، استفاده از ارجاعات و سایر جزئیات فنی مقاله می‌شود. مطالعه دقیق این راهنماها مهم است تا مطمئن شوید که مقاله‌تان با الزامات مجله مطابقت دارد.

معیارهای کیفیت مجله: هنگام انتخاب مجله برای ارسال مقاله، به معیارهای کیفیت مجله نیز توجه کنید. این معیارها می‌توانند شامل عواملی مانند عامل تأثیر مجله (Impact Factor)، نظرسنجی‌های اعتبارسنجی مجله، شهرت مجله در حوزه تخصصی، تاریخچه و تجربه مجله در انتشار مقالات مشابه و نحوه ارتباط با نویسندگان باشند. همچنین، اطلاعاتی در مورد فرایند داوری مقالات و زمان‌پذیرش می‌توانند مفید باشند.

در انتخاب مجله مناسب برای مقاله‌تان، مهم است به عامل تأثیر مجله (Impact Factor)، سیاق تخصصی مجله، نوع مقاله (مثلاً پژوهشی، بررسی نظامی، نظری)، نوع ارسال مقاله (مثلاً اصلی یا کوتاه) و سیاست‌های مجله در قبول مقالات توجه داشته باشید. همچنین، نظر به توصیه‌های اساتید و دانشمندان موجود در حوزه مقاله نیز می‌تواند مفید باشد.

چاپ مقاله علمی‌پژوهشی تضمینی

کلمه تضمینی معنا و مفهومی بسیار عمیق و مسئولیت‌آوری دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد. در واقع برای هر خدمتی هر شخص یا نهاد سومی در میان هست و تصمیم نهایی توسط آن شخص یا نهاد گرفته می‌شود، نمی‌توان به‌راحتی تضمین انجام کاری داد. بحث چاپ مقاله علمی‌پژوهشی هم همین‌طور هست. این داوران و هیئت تحریریه مجله هست که در مورد پذیرش یا ریجکت مقالات تصمیم‌گیری می‌کنند. علی‌رغم اینکه فرایند چاپ مقاله در مجلات با داوری و بخصوص در مجلات علمی‌پژوهشی، نمی‌تواند در گروه خدمات با تضمین قرار گیرد.

چاپ مقاله علمی‌پژوهشی تضمینی

مقاله علمی‌پژوهشی تضمینی

برای اینکه مقاله‌ای در یک مجله علمی‌پژوهشی معتبر، پذیرش و چاپ شود، اولاً موضوع مقاله می‌بایست کاملاً در اسکوپ و حوزه تخصصی مجله منتخب باشد. اغلب مقالات چند روز بعد از سابمیت، با این دلیل که مقاله با موضوع مجله هم‌خوان نیست، ریجکت می‌شوند. دوم متن و محتوای مقاله می‌بایست نوآوری و قوت کافی برای قانع‌کردن داوران برای پذیرش و چاپ داشته باشد. 

تعداد زیادی مقاله برای داوری و چاپ به مجلات علمی‌پژوهشی می‌روند بخصوص در کشور ایران، حجم مقالات ورودی مجلات علمی‌پژوهشی تا چند 10 برابر ظرفیتی است که این مجلات امکان چاپ دارند، بنابراین در فضای رقابتی مقالات، محتوای مقاله باید به‌قدر کافی علمی، جدید و جالب باشد. در مرحله سوم، هرچقدر هم که مقاله عالی باشد، حداقل یک‌مرتبه توسط دو داور نشریه مورد بازبینی قرار گرفته و کامنت‌هایی داده می‌شود. نحوه پاسخ به این کامنت‌ها و رفع ایرادات، غول چهارم این فرایند است که برای چاپ باید از آن سربلند بیرون بیاییم.

 در ایران isi با رعایت نکاتی خاص که حاصل تجربه بالای 15 سال کاری در این زمینه هست، می‌توان حداقل در بخشی از این مجلات، کلمه تضمین چاپ را استفاده کرد. بنابراین ایران isi باتکیه‌بر تجربه ۱۵ساله ای که در حوزه مجلات علمی‌پژوهشی دارد و از جمله خدمات استانداردسازی و نمایه‌سازی که به این مجلات می‌دهد و داشتن ارتباط کاری دوطرفه با مجلات علمی‌پژوهشی و شناخت کامل مجلات، آئین نگارش، رویه داوری و درکل پروسه کلی نشریه، توانسته است ادعای ارائه خدمات تضمینی اکسپت و چاپ مقاله علمی‌پژوهشی را البته نه در همه مجلات، به متقاضیان عزیز ارائه دهد.

البته مدرکی که می‌تواند ادعای ارائه یک خدمت تضمینی را اثبات کند، این است که به‌ازای آن خدمت تا زمان حصول نتیجه نهایی، هزینه‌ای اخذ نشود. 

در واقع بسیاری از تبلیغاتی که در آن ادعای بزرگ تضمینی بکار می‌رود، صادقانه نیستند و باهدف کسب درآمد نامشروع طراحی می‌شوند. در مورد ادعای چاپ مقاله تضمینی در ایران isi، در مورد مجلات خارجی چه اسکوپوس چه isi و چه پابمد و دیگر ایندکس‌ها، کل هزینه بعد از اخذ نتیجه یعنی اکسپت نهایی دریافت می‌شود و در مورد مجلات علمی‌پژوهشی داخلی وزارتین، تنها یک‌چهارم هزینه در ابتدای کار دریافت می‌شود و مابقی که 75 درصد هزینه است بعد اخذ اکسپت سیستمی و نامه پذیرش از متقاضی دریافت می‌گردد. در مورد آن بخش یک‌چهارم ابتدایی که به این دلیل است که این خدمت، متقاضی زیادی دارد و ظرفیت محدود، لذا ایران isi باید از صحت درخواست و تصمیم متقاضی نیز مطمئن باشد و این‌طور نشود که همه کارها انجام شود و مقاله به اکسپت هم برسد؛ اما متقاضی از دریافت منصرف شود. هر چند ایران isi در قبال هزینه مختصری که ابتدای کار دریافت می‌کند، رسید پرداخت قانونی به متقاضی ارائه می‌کند.

تقریباً در تمامی رشته گرایش‌های علوم‌انسانی و فنی مهندسی، پلن اکسپت و چاپ تضمینی مقاله علمی‌پژوهشی در ایران isi قابل‌ارائه است و در رشته‌های علوم پایه و پزشکی، نیاز به هماهنگی قبلی است.